Billig Domene

Det ikke dyrt å registre ett domene, men det finnes prisforskjeller. Om du trenger flere registrerte domener, så kan det være lurt å sjekke vår markedsoversikt. Det lønner seg ikke å lete lenge, om du bare skal registrere et domene-navn, men om du trenger flere, vil det raskt spare deg for større omkostninger ved å kjøpe billige domene.

Registrarer hvor du kan kjøpe domener

Det finnes mange forskjellige registrar-selskaper, som er aktive verden over. Her nevner vi noen av dem som er mest aktive når det kommer til domene-registrering i Norge. Mange av disse selskaper tilbyr webhotell sammen med domener til gode priser.

Kjøp domene

img

.com – kr8.75
.net – kr130.49
.xyz – kr11.24
.co – kr23,74

img

.no – kr109
.com – kr89
.net – kr99
.org – kr109

img

.no – kr9
.com – kr79
.se – kr99
.eu – kr69

[Total: 5    Average: 5/5]

Informasjon om billige domener

Selskapet Pro ISP, en forkortelse som står for Profesjonell Internett Service Provider, har lang erfaring innen virksomhet med domene-registrering og web-hotel. De har holdt på siden 2002, og er fortsatt i rask vekst. De utvider både i Norge så vel som i Europa.

Mye av kundetilbudet er automatisert. Det gjør det enkelt for kunden å selv forandre på det de vil, og det kutter kostnader for alle parter, slik at du billig kan registre ditt domene med Pro ISP. I tillegg til å drive med domener og web-hotell, drifter Pro ISP også virtuelle servere (VPS) og utsteder SSL sertifikat. Sammenliknet med aktører som One.com er Pro ISP et ganske lite selskap i global sammenheng.

One.com begynte på samme måte som Pro ISP sin virksomhet i 2002. Selskapet ble etablert i Danmark, men utvidet raskt til å dekke store deler av Europa. I dag har de over en million kunder fordelt på 149 stater. Selskapet har vunnet flere priser for fremragende tjenester. I tillegg til å ha kontorer i Danmark, finner man dem også i Dubai, i landets Internet City, og i India.

Cliche Hosting har også sin hovedbase i Danmark, men det finnes også kontorer i Sverige og Norge. Serverne står i Danmark. De tilbyr også tjenester i flere andre nordeuropeiske land. Som kunde i Norge, kan du kontakte support per telefon på dagtid.
Et domene, eller domenenavn, er en unik navnestreng som benyttes for adressering på internett. Hensikten med en slik navnestreng er å gjøre det enklere å huske nettsider. Adressering på nettet foregår jo egentlig med IP-adresser, men det er lettere å huske et domene-navn. Som en bro mellom domenenavnet og IP-adressen, finner vi DNS-servere, som oversetter domene-navnet, og automatiserer prosessen med å finne det riktige registrerte domenet.
Domener og domenenavn forvaltes av forskjellige organisasjoner, som gjerne deler ut retten til å registrere domener, til tredje-partier som kalles registrarer eller domeneregistrarer, de fungerer som en notar for internettadresser. Toppnivået på verdensbasis administreres av det amerikanske selskapet ICANN, Internet Corporation for Assigned Names and Numbers. Selskapet har i sine formålsparagrafer at det skal drives på nonprofit-basis, det vil si at det skal oppføre seg allmennyttig, og det opererer med lisens fra USAs Handelsdepartement. Hovedkontoret til selskapet ligger selvfølgelig i California, i Marina del Rey.  Forsøk på å globalisere styringen, ved å legge den inn under FN har blitt forsøkt flere ganger, men det virker ikke som Amerikanerne er interesserte i å gi fra seg denne myndigheten over nettet.
I Norge er det nasjonale domene-navnet .no. forvaltet av en privat organisasjon som kalles NORID. Kort for Norsk Registreringstjeneste for Internett Domenenavn. Norid tillater også at tredje-parter delegeres myndigheten til å tildele og registrere domener. Siden Norid er et privat aksjeselskap, under det fulle navnet UNINETT Norid AS, er dette ikke et forvaltningsorgan, men selskapet er under tilsyn av Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet, det gamle Post og Tele-tilsynet, som er et forvaltningsorgan som er tilordnet under Samferdselsdepartementet. Selv holder organisasjonen Norid oversikten over norske domener, og sørger for at regelverket følges. De sørger for at norske internettsider er tilgjengelige globalt. I tillegg til å forvalte .no domener, forvalter selskapet også domenene for Svalbard og Jan Mayen .sj og domenene for Bouvetøya, selv om de fortsatt ikke er klare for å registre domener med denne adressen enda.
Det finnes en del prisforskjeller når det kommet til domene-registrering eller flytting. Forskjellene er tydelige mellom selskapene, men der finnes også store variasjoner mellom de pakkeløsningene for påfølgende web-hosting som tilbys. Det gjør det selvfølgelig vanskelig å gjøre en direkte sammenlikning, for å fortelle deg hvem som er best.
Det beste rådet er at du tenker gjennom hva du trenger, for så finne ut hva som passer best til dine behov. Hva skal du bruke domenet ditt til, og hvilket navn skal det ha? Navnet på domenet er jo det første steget. Du kan søke på alle generiske domener her: https://whois.icann.org/en . Om du ikke finner et registrert domene under det navnet som du kan tenke deg, så betyr dette at domenenavnet er ledig. Om du ønsker deg et domene med endingen .no, må du ha et norsk firma.
Deretter kan du sjekke prisene hos de forskjellige registarene. Det er ingen stor omkostning å registrere et domene, med priser som ligger rund kr 100, eller der omkring. Alt etter hvilken ending du vil ha på domene-navnet, kan det forekomme små prisforskjeller, og det finnes prisforskjeller for fornyelsen av eierskapet etter ett år. Det er vanligvis en mindre avgift. Andre ekstrautgifter er selvfølgelig hostingen av innholdet, så vel som mindre utgifter for utstedte sikkerhetssertifikater for dine sider.

Det å bygge opp domener for videresalg, er noe som i dag er en etablert forretningsvei. Det finnes likevel grenser for hvor lukrativt det er, for den som ikke kjenner til helheten av mekanikken bak dette, og hvordan man gjør en god del ting, vil nok ikke tjene så mye penger i førsteomgang.

Likevel kan registrerte domener bli ganske dyre. Men dette er som regel unntaket. Det verste eksemplet i Norge, er da nav.no ble kjøpt med 4,3 millioner skattepenger, men dette er et unntak. Gullrush-tiden, da domenehaier kunne sikre seg gode navn, og omsette dem for mange millioner kroner, anses i dag også for å være forbi. Om man derimot bygger opp et domenenavn, på samme måte som når man bygger opp en annen merkevare, så vil domenenavnet få merverdi. Gjenkjenningsverdi og mange besøkende er også verdifulle, når det kommer til reklame-plassering og markedsføring.